Jak wybrać dobrego trenera personalnego?

Ostatnimi czasy ogromną popularnością cieszą się siłownie, kluby fitness oraz inne centra sportowe, w których mamy do wyboru bogaty wachlarz różnego rodzaju aktywności. Ma to pewnie związek z obecnie panującą modą na zdrowy styl życia, który szczególnie bardzo propagowany jest w internecie.

Mimo, że w internecie możemy znaleźć wiele informacji na temat zdrowego odżywiania się, czy też przeróżnych propozycji zestawów treningowych – nie oznacza to, że dla każdego samodzielne ich wykonywanie będzie dobrym, a co najważniejsze  – bezpieczniejszym rozwiązaniem.

Szczególnie uważać muszą osoby, które od dłuższego czasu nie miały kontaktu z żadną aktywnością fizyczną lub osoby, które borykają się z nadwagą. Kolejnym przeciwwskazaniem takiego rozwiązania jest także fakt, że każdy z nas jest inny, ma inne przyzwyczajenia oraz inny poziom zaawansowania jeżeli chodzi o sprawność fizyczną, a także oczekuje zupełnie różnych efektów. Ogólne treningi, które znajdziemy chociażby w internecie nie będą tak efektywne, jak treningi spersonalizowanie. A gdy nie widzimy większych efektów – tracimy chęci i motywację do dalszej pracy. Kolejnym problemem jest także duże prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji, ponieważ często początkujące osoby wykonują ćwiczenia niepoprawnie technicznie, w dodatku źle dobierając intensywność, ciężar oraz ilość powtórzeń i treningów.

O najczęściej popełnianych błędach początkujących na siłowni możesz przeczytać w naszym wcześniejszym artykule: „8 błędnych teorii dotyczących fitenss’u

Dobry trener personalny – kim jest i jaka jest jego rola?

Trener personalny w trakcie treningu z podopieczną rozpisujący zestaw ćwiczeń.

Trener personalny, osobisty – to osoba, która ma pomóc osiągnąć Ci Twój cel, mierzyć Twoje postępy oraz być motywatorem do dalszej pracy w ciężkich chwilach.

Jeżeli chcesz na poważnie zacząć przygodę ze zdrowym stylem życia oraz co najważniejsze – mieć dobrany indywidualny program treningowy, który pozwoli Ci najbardziej efektywnie osiągnąć to, o czym najbardziej pragniesz – skorzystaj z pomocy trenera personalnego (ang. personal coach)!

Trening personalny (indywidualny) – to krótko mówiąc praca na linii trener + jeden podopieczny. Taka relacja umożliwia trenerowi całkowite skupienie swojej uwagi tylko na tej osobie, dzięki temu trening jest bardziej efektywny, a co najważniejsze indywidualnie dobrany do danej osoby, by przynieść jak najlepsze efekty.

O tym jak wybrać dobrego trenera personalnego dowiesz się czytając dalszą część artykułu.

Rola trenera personalnego

Generalnie główną rolą oraz zadaniem trenera personalnego jest przygotowanie strategii oraz najbardziej efektywnych i bezpiecznych rozwiązań dobranych indywidualnie do osoby trenującej, które pozwolą jej w możliwe realnie najszybszym okresie czasu osiągnąć wymarzony cel. 

Dobry trener personalny zanim dobierze nam plan treningowy i zacznie z nami pracować – powinien przeprowadzić szczegółowy wywiad, który pomoże mu bliżej nas poznać – nasz obecny styl życia, przyzwyczajenia – również te żywieniowe, wybada nasz poziom zaawansowania, dowie się co jest naszym celem i co chcemy osiągnąć oraz czy nie zmagamy się z jakimiś chorobami lub innymi dolegliwościami zdrowotnymi. Powinien wykonać wszelkiego rodzaju pomiary, które będą wyznacznikiem naszych osiągnięć oraz tego, czy realizujemy cel zgodnie z postawionym planem. W niektórych przypadkach ma prawo wysłać nas na badania, które potwierdzą, że nasz stan zdrowia nie wykazuje żadnych przeciwwskazań do wykonywania regularnych treningów.

Dobry trener personalny powinien na podstawie tych informacji dobrać nam odpowiedni, spersonalizowany plan treningowy, który będzie dla nas najbardziej efektywny i w możliwie realnie szybkim czasie pozwoli osiągnąć nasz zamierzony cel. Oczywiście fundamentem podczas treningów jest bezpieczeństwo życia i zdrowia trenującego, a efekty mają mieć działanie długofalowe – czego często nie możemy oczekiwać trenując samemu bez odpowiedniego przygotowania zarówno fizycznego, jak i teoretycznego!

Trener personalny, to także osoba która jest największym motywatorem i aktywatorem do systematycznego uczęszczania na treningi, szczególnie na początku rozpoczęcia treningów oraz w tzw. momencie kryzysowym, w którym najwięcej osób się poddaje i przerywa treningi oraz swoją walkę o lepsze zdrowe, sprawność i kondycję fizyczną, a także o lepsze samopoczucie i wygląd!

Relacja podopiecznego z trenerem personalnym jest bardzo podobna w tej co trener – zawodowy sportowiec. W oby dwóch przypadkach skupia się on na przygotowaniu najbardziej efektywnego i bezpiecznego programu treningowego do możliwości fizycznych i zdrowotnych podopiecznego, który z biegiem czasu jest cały czas modernizowany. Jego zadaniem jest także opieka nad trenującym w trakcie ćwiczeń oraz kontrola nad jego postępami. Często jest także dobrym doradcą nie tylko pod kątem ćwiczeń i ich poprawnej techniki wykonania, ale także pod kątem odpowiedniego odżywiania się w trakcie procesu treningowego.

Kim jest trener personalny?

Trener personalny jest osobą, która:

  • W najbardziej efektywny oraz bezpieczny sposób pomaga osiągnąć nam zamierzony cel;
  • Potrafi jak najlepiej zorganizować czas poświęcony na trening;
  • Zmotywuje oraz doda sił i chęci w najbardziej krytycznych momentach i spadkach naszej motywacji do ćwiczeń;
  • Czuwa nad naszym bezpieczeństwem w trakcie treningów oraz uczy poprawnego technicznie wykonywania wszystkich ćwiczeń;
  • Nadzoruje nasze postępy oraz stale pod tym kątem modyfikuje poziom oraz program treningowy;
  • Zna się chociaż w podstawowym zakresie na zdrowym odżywianiu się i która będzie w stanie doradzić nam co powinniśmy jeść, w trakcie danego procesu treningowego oraz poza nim. (Należy jednak zwrócić uwagę, że nie jest to typowa cecha którą musi posiadać dobry trener, aczkolwiek jest to mile widziane, podczas jego wyboru. W innym przypadku można zwrócić się o pomoc do dietetyka);
  • Jest kreatywna i zawsze przygotowana do zajęć, tak by cały czas zmieniać i modyfikować trening, aby podopieczny nie był nigdy znudzony i zniechęcony. By treningi były nie tylko efektywne, ale także ciekawe, zajmujące i różnorodne (praca nad całym ciałem, a nie tylko partiami). Mile widziane, jeżeli stosuje różne alternatywny i metody treningów, a także różne miejsca, w których prowadzone są sesje treningowe.

Gdzie można znaleźć takiego trenera?

Trener w trakcie sowich ćwiczeń na siłowni

Dobrego trenera znajdziesz na siłowni, w klubie fitness lub innym centrum sportowym, a nawet w internecie. Przed podjęciem współpracy – sprawdź koniecznie jego kompetencje!

Możemy znaleźć takiego trenera szczególnie w siłowniach, klubach fitness lub innych centrach sportu i zdrowia. Możemy także popytać znajomych, czy nie znają kogoś sprawdzonego. Wielu trenerów posiada także swoją stronę internetową, więc możemy znaleźć ich także w internecie.

Jeżeli decydujemy się na trenera, który pracuje w którymś z klubów fitness – warto wcześniej podpatrzeć go w pracy i zwrócić uwagę na kilka elementów. Przede wszystkim na to jaką ma relację z podopiecznym, ile czasu, uwagi oraz zaangażowania mu poświęca.

Najistotniejszą jednak kwestią, przed wyborem dobrego trenera jest sprawdzenie jego kwalifikacji, certyfikatów, czy też dyplomów, które potwierdzą, że ma on odpowiednią wiedzę oraz upoważnienie do trenowania osób. W innym przypadku trening może nie być efektywny, a co najgorsze może doprowadzić do urazów lub ciężkich kontuzji!
Jeżeli zbierzemy te wszystkie informacje, z pewnością znajdziemy odpowiednią dla nas i naszych oczekiwań osobę, do której chętnie będziemy przychodzić na treningi, która pokaże nam nie tylko jak ćwiczyć, ale także przekaże istotną, ogólną wiedzę na tema zdrowego stylu życia oraz odżywiania się. Decyzja trafnego wyboru odpowiedniego trenera jest ważna także ze względu na częste przebywanie z tą osobą przez dłuższy czas, więc tym lepiej by była to osoba, w towarzystwie której dobrze i swobodnie się czujemy.

Kwalifikacje i doświadczenie trenera

Nie bójmy się zapytać trenera o posiadane kwalifikacje i doświadczenie! Jest to naprawdę ważny atrybut, ponieważ decyduje o tym, czy osiągniemy swój zamierzony cel, nie bojąc się przy tym o swoje zdrowie i bezpieczeństwo!

Takie kwalifikacje to nie tylko dowód na to, że dana osoba zna się na ćwiczeniach fizycznych, ale także na to, że jego wiedza teoretyczna (która jest naprawdę ważna!) jest także obszerna. Trener ma być także naszym sprzymierzeńcem, motywatorem oraz doradcą. Powinien posiadać także umiejętność mentalnego oddziaływania na podopiecznego, a to jest uzależnione m.in. od jego kompetencji. Poza tym, jeżeli chcemy powierzyć mu nasze dziecko – powinien mieć wykształcenie pedagogiczne, które ma ważny wpływ na jego odpowiednie podejście do dziecka.

Wielu trenerów takie kwalifikacje oraz osiągnięcia umieszcza na swoich stronach internetowych. Jeżeli jednak nie ma strony – zapytaj się o to bezpośrednio, zanim jeszcze zdecydujesz się na współpracę z nim. Dla niego na pewno nie będą to pytania niestosowne, a wręcz przeciwnie. Jeżeli wiesz, że wcześniej ktoś ze znajomych osób korzystał z jego usług – również spytaj się ich o rekomendacje.

Warto także zorientować się, czy nasz kandydat systematycznie pogłębia swoją wiedzę, doświadczenie oraz czy na bieżąco śledzi różne nowinki ze swojej specjalizacji. Jeżeli nie chcemy się go o to zapytać – w dzisiejszych czasach „zbadanie” tego ułatwi nam internet. Informacje te możemy częściowo pozyskać z jego strony internetowej lub profili społecznościowych (facebook, twitter, nasza klasa, goldenline, google+, itp.), na których z pewnością jest aktywny.

Ważną i bardzo istotną cechą, która odróżnia wykwalifikowanego trenera od amatora jest to, że potrafi dopasować treningi nie tylko do stopnia naszego zaawansowania, ale także w przypadku, gdy np. mamy specyficzną chorobę, dolegliwość, kontuzję, lub inny stan: np. ciążę. Wszystko oczywiście powinno być podparte opieką lekarską, ale powinien wiedzieć co w takim wypadku można, a czego definitywnie nie powinien dorzucać do planu treningowego. Kolejną istotną informacją dla nas będzie to, czy posiada ubezpieczenie z tytułu prowadzonej działalności.

O co należy zapytać trenera przed podjęciem współpracy?

Zanim rozpoczniemy współpracę z trenerem personalnym, koniecznie zapytaj się o:

  • Koszt jego zaangażowania oraz formę płatności;
  • Czy dla osób, które chcą częściej/więcej trenować (niż normalnie) przewidywane są jakieś zniżki;
  • Czy Klient ponosi jakieś dodatkowe koszty, np. wypożyczanie sprzętu, wykupienie wejściówek na siłownie, basen czy też inne opłaty związane z dodatkowym treningiem;
  • W przypadku odwołania treningu – czy Klient ponosi jakieś koszty;
  • Czy pierwsze zajęcia – jako próbne – są objęte niższą ceną lub bezpłatne;
  • Warto dowiedzieć się o możliwe dni i godziny treningów. Czy posiada w miarę elastyczne terminy i bez problemu potrafi dostosować się do podopiecznego, czy to Klient się musi dostosować do niego;
  • O konieczność posiadania orzeczenia lekarskiego – szczególnie w sytuacji, gdy planujemy systematyczność treningów i gdy mamy bardzo dużą przerwę w aktywności fizycznej;
  • Rodzaje treningów – jakie przewiduje metody i rodzaje treningów, gdzie odbywają się treningi (na siłowni, w fitness clubie, domu lub na świeżym powietrzu);
  • Warto także spytać się go, czy posiada wiedzę z zakresu odżywiania się, szczególnie pod względem prowadzonych treningów.

Inne cechy, które wpływają na wybór dobrego trenera

Trener z Klientką - trening odbywający się na świeżym powietrzu

Trener to osoba, która ma Ci pomóc i wspierać w osiągnięciu celu.

Przede wszystkim trener powinien już przy pierwszym kontakcie zrobić na nas dobre wrażenie, powinniśmy czuć się przy nim dobrze i swobodnie. Będziemy z nim spędzać dużo czasu, więc ważne, by był przez nas w pełni akceptowany i lubiany. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy nas słucha i rozumie nasze potrzeby oraz cel, a także czy podczas rozmowy widzimy jego zaangażowanie i chęć podjęcia się wyzwania, które mu proponujemy.

Jakich trenerów personalnych omijać szerokim łukiem?

Na pewno wszelkiego rodzaju oszustów oraz amatorów, którzy dużo gadają o swoim profesjonalizmie, ale nic nie robią, aby to pokazać. W szczególności tych, którzy nie chcą okazać nam swoich kwalifikacji zawodowych mimo zapewnień, że takowe posiadają!

W szczególności uważaj na osoby, które:

  • Nie chcą podać żadnych informacji oraz referencji z miejsc, w których wcześniej pracowali;
  • Bez żadnego wywiadu, bliższego poznania nas, naszych umiejętności oraz poziomu sprawności fizycznej gonią od razu do ćwiczeń. Co gorsza, jeżeli nie spytają nas o to, czy skarżymy się na jakieś dolegliwości, choroby lub inne stany zdrowotne;
  • Każą nam kupować różnego rodzaju odżywki lub suplementy diety twierdząc, że bez tego trening będzie bezsensu. Oczywiście czasami jest wymagane stosowanie odżywek jeżeli np. chcemy zwiększyć swoją masę lub startować w zawodach kulturystycznych. Natomiast przy normalnych, amatorskich treningach mających na celu poprawę kondycji oraz ogólnego stanu zdrowia lub redukcji tkanki tłuszczowej – stosowanie takich suplementów nie jest wcale konieczne!
  • Dobierają zbyt rygorystyczne i według Ciebie niebezpieczne ćwiczenia, źle dobrane do twojego poziomu zaawansowania i mimo poinformowania o tym fakcie – nie zmieniają planu treningowego. Oczywiście ćwiczenia muszą być angażujące i z początku może Wam się wydawać, że nie dacie rady. W tym przypadku mowa jest o naprawdę rygorystycznych zajęciach;
  • Trener poświęca Tobie mało swojej uwagi, a treningi są cały czas monotonne i nudne;
  • Trener nie wykona przed rozpoczęciem treningów Twoich pomiarów, oraz sukcesywnie nie mierzy i kontroluje Twoich postępów i osiągnięć;
  • Wprowadza drastyczne metody odchudzania – zarówno te treningowe jak i żywieniowe;
  • Od samego początku gwarantuje uzyskanie spektakularnych efektów w szybkim tempie – takie coś nie istnieje, poprawa sprawności fizycznej oraz redukcja zbędnej tkanki tłuszczowej to bardzo długi proces, wymagający Twojej ciężkiej pracy, silnej woli, zaangażowania, całkowitych i permanentnych zmian żywieniowych oraz stylu życia. Tylko takie działanie będzie miało sens i tylko takie działanie jest bezpieczne, zdrowe i długofalowe!

Do powyższych czynników trzeba podejść naprawdę racjonalnie, żeby nie pomylić kompetentnego trenera personalnego z amatorem – Oszustem. Jeżeli jesteśmy początkujący, mamy zbędny bagaż tłuszczyku i dawno nie wykonywaliśmy żadnej aktywności fizycznej – z pewnością każdy trener będzie wyglądał w naszych oczach jak podejrzany terrorysta. 😉 W tym kontekście trzeba dobrze wyczuć jego nastawienie do nas – czy widzimy, że faktycznie nas motywuje i chce na pomóc, czy daje rygorystyczny trening i zero uwagi oraz swojego wsparcia mentalnego – byle  żeby odbębnić trening, dostać zapłatę i mieć wolne.

* Zdjęcia wykorzystane w artykule pochodzą z serwisu fotolia.com

You may also like...

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Jak wybrać dobrego trenera personalnego?"

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
pawelg83
Gość

Trener personalny to świetny pomysł o ile mądrze wybierzemy naszego „Przewodnika”. Ja na razie korzystam z trenera online w programie Muscle Boss ze względu na możliwości finansowe. Niemniej jednak w przyszłości na pewno skorzystam z pomocy realnego trenera online.