Siłownia – 6 najczęściej popełnianych błędów początkujących

Siłownia to już nie tylko miejsce zarezerwowane dla sportowców, ale także dla każdego kto chce poprawić swoją kondycję, wyrzeźbić sylwetkę i zgubić kilka zbędnych kilogramów, ale także dla tych co po prostu chcą zadbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie.

Przyczynia się do tego pewnie także fakt, że ostatnio bardzo modny stał się „zdrowy styl życia” oraz uprawianie jakiejkolwiek aktywności fizycznej. W związku z tym powstaje coraz to więcej siłowni, czy też klubów fitness’owych.
Jednak nie zawsze decydujemy się na współpracę z trenerem osobistym, nawet na samym początku naszej przygody na siłowni i to jest chyba największy błąd. Dlaczego?

Kobieta ćwicząca z hantelkami

1 zasada efektywnego treningu -> Poprawna technika oraz optymalne dobranie intensywności ćwiczeń do poziomu zaawansowania.

Ponieważ najczęściej nie potrafimy sobie dobrze dopasować odpowiedni plan treningowy, z dobrym poziomem intensywności oraz odpowiednim obciążeniem, a także z poprawną ilością i długością trwania treningu.
W konsekwencji nie widzimy efektów, a do tego dochodzi duże prawdopodobieństwo przetrenowania lub wystąpienia różnego rodzaju urazów oraz kontuzji. Następstwem tego jest zrezygnowanie z treningów, zdrowego stylu życia i odżywiania się, wracając do starych, złych nawyków…

Aby temu zapowiedz polecamy, chociażby na samym początku skorzystanie z usług trenera personalnego (obojętnie jaką dyscyplinę sportu wybierzemy, nie dotyczy to tylko siłowni), który nie tylko nauczy nas poprawnej techniki wykonywania ćwiczeń, przygotuje indywidualny plan treningowy, dostosuje intensywność oraz ilość treningów do naszych możliwości – poziomu zaawansowania oraz efektów jakie chcemy osiągnąć, ale także będzie największym motywatorem i silnikiem napędzającym w chwilach zwątpienia.

Jeżeli mimo to, nie chcesz zdecydować się na zajęcia z wykwalifikowaną i doświadczoną osobą – przeczytaj i wystrzegaj się błędów, które opisaliśmy poniżej:

6 najczęściej popełnianych błędów na siłowni przez osoby początkujące

BŁĄD 1: Brak planu

Nagminnie można zobaczyć na siłowni osoby, które kręcą się bez celu wchodząc to na jedno, to na drugie urządzenie bez jakiegokolwiek planu i pomysłu, bez pilnowania serii oraz ilości powtórzeń, nie mówiąc już o trenowaniu wybranej partii ciała danego dnia, tylko najlepiej wszystko po trochu tego samego dnia.

Jak już się domyśliliście – nie jest to dobre rozwiązanie. Idąc na siłownie staraj się przygotować sobie plan treningu oraz zarezerwować czas, który na to będziesz potrzebował/a. Dobrze jest też podzielić sobie trening na poszczególne partie ciała – jednego dnia ćwiczenia na ręce i np. klatkę piersiową, innego – nogi i pośladki, a jeszcze innego brzuch. Oczywiście jest to przykład – wszystko zależy od tego ile razy w tygodniu trenujesz i ile czasu możesz poświęcić na dany trening.

BŁĄD 2: Trening bez rozgrzewki oraz stretching’u

Kobieta wykonująca ćwiczenia rozciągające po treningu

Rozgrzewka przed treningiem oraz ćwiczenia rozciągające i rozluźniające po treningu to etap, który powinien się znaleźć w każdym palnie treningowym.

Zaczynanie treningu bez rozgrzewki oraz niekończenie go stretching’iem, czyli ćwiczeniami rozciągającymi i rozluźniającymi spracowane mięśnie to najczęstszy błąd i już nie tylko początkujących, ale nawet większości osób przychodzących na siłownię!

W każdym planie treningowym należy uwzględnić rozgrzewkę przed treningiem i ćwiczenia rozciągające – rozluźniające po każdym treningu! W innym przypadku narazisz swoje mięśnie, ścięgna i stawy na kontuzje!! Na rozgrzewkę wystarczy Ci 15 – 20 minut lekkiego treningu cardio na rowerku, bieżni lub orbitreku, ale także wykonując podskoki z wymachem, pajacyki lub cokolwiek co rozgrzeje Cię i przygotuje do treningu. W internecie (a wkrótce i tutaj) znajdziesz dużo propozycji ćwiczeń rozgrzewających oraz rozciągających.

BŁĄD 3: Ważna ilość, a nie jakość

Chcąc wyrzeźbić sylwetkę, nabrać masy mięśniowej, czy to utracić zbędne kilogramy – wylewamy siódme poty wykonując wiele powtórzeń i serii, a im dalej, tym mniej przykładamy się do tego jak je wykonujemy – ważne by ilość była dobra… I takim sposobem nasz cały wysiłek oraz energia idzie na marne.

Już nie tylko w sporcie zdążyliśmy się przekonać o tym, że ilość nie zawsze równa się dobrej jakości – efektywności, więc zwróć uwagę nie na ilość ćwiczeń czy też powtórzeń, a na jakość ich wykonaniarób ćwiczenie zgodnie ze wskazówkami (oczywiście prawidłowymi), dokładnie i z maksymalnym zaangażowaniem, skupiając się na tych partiach mięśni, które aktualnie pracują.
Tym bardziej, jeżeli nie masz czasu – zamiast 30-stu „byle jakich” powtórzeń – zrób 15, ale poprawnych technicznie. Jeżeli nie masz tego dnia w ogóle czasu na trening – ominięcie go będzie lepsze,niż trening zrobiony na szybko i niechlujnie.

BŁĄD 4: Duża intensywność treningów

Jeżeli jesteś początkującym – daj sobie czas na wykonywanie intensywnych treningów. Zacznij od lżejszych ćwiczeń, mniejszej ilości powtórzeń i z lżejszym obciążeniem lub wykorzystując do ćwiczeń tylko swój ciężar ciała. Najgorszym błędem, który popełniają osoby początkujące na siłowni to treningi dwa- trzy dni z rzędu, gdzie dajemy z siebie 100%, a potem musimy przerwać trening z powodu uciążliwych zakwasów, które często nas potem zniechęcają do dalszej pracy nad sobą.
Dlatego zacznij od krótszych, mniej intensywnych treningów z lżejszym obciążeniem.

BŁĄD 5: Ten sam plan treningowy od miesięcy

Niezróżnicowanie planów treningowych potrafi doprowadzić do tego, że nasze ciało – mięśnie bardzo szybko się do niego przyzwyczajają i trening nie działa już tak efektywnie, jakbyśmy tego chcieli. Tak jest z większością rzeczy – nasz organizm to taka maszyna, która ma zdolności do szybkiego przyzwyczajania się do różnych warunków oraz sytuacji, nie inaczej jest w przypadku mięśni. Dlatego pamiętajmy, aby co jakiś czas zmieniać/modyfikować plan treningowy, aby efekty były lepsze.

BŁĄD 6: Picie zbyt małej ilości wody

Jest to również błąd nie tylko popełniany przez osoby trenujące, ale większości ludzi. Jednak dla osób trenujących tym bardziej jest to złe, ponieważ może doprowadzić to do odwodnienia, a co za tym idzie – gorszych efektów treningu. Staraj się wyrobić u siebie nawyk popijania małych łyczków wody niegazowanej, lecz częściej w przerwach pomiędzy seriami lub powtórzeniami – niż wypijać całe 2 litry od razu po treningu.

* Zdjęcia wykorzystane w artykule pochodzą z serwisu fotolia.com

You may also like...

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Siłownia – 6 najczęściej popełnianych błędów początkujących"

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
pinkerSPRito
Gość

Bardzo ciekawe podejście. Czasami warto zastanowić się głębiej nad rzeczami, które nas otaczają. Można wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski, a jednocześnie odnaleźć drugie dno sprawy.