Indeks Glikemiczny (IG), dlaczego tak istotny w diecie?

Indeks glikemiczny (IG) – inaczej nazywany wskaźnikiem glikemicznym, oznacza klasyfikację, czyli przyporządkowanie produktów żywnościowych na podstawie ich wpływu na poziom glukozy we krwi po ok. 2-3 godzinach od ich spożycia (glikemia po-posiłkowa).

Prościej mówiąc: segreguje produkty żywnościowe wg tego, jak szybko po ich spożyciu rośnie we krwi stężenie cukru (glukozy).

Dlaczego znajomość wskaźników IG produktów żywnościowych jest istotna?

Zdrowa sałatka z produktów o niskim współczynniku Indeksu Glikemicznego

Znajomość Indeksu Glikemicznego (IG) produktów spożywczych jest istotna nie tylko dla cukrzyków!

Ponieważ wskaźnik ten jest można powiedzieć instrukcją w szczególności dla osób chorujących na cukrzycę, jak i tych, którzy mają podwyższony poziom cukru. Takie osoby powinny ograniczyć produkty o średnim wskaźniku IG, a na pewno zrezygnować całkowicie z produktów, które posiadają wysoki IG, by nie pogarszać stanu swojego zdrowia i prowadzić do rozwoju choroby.

Znajomość wskaźnika Indeksu Glikemicznego jest także istotna dla osób będących na zdrowej diecie lub osób z nadwagą.

Niski wskaźnik Indeksu Glikemicznego (IG)

Produkty spożywcze, które posiadają niski wskaźnik Indeksu Glikemicznego (IG) zdecydowanie sprzyjają odchudzaniu lub utrzymywaniu odpowiedniej wagi. Glukoza z produktów oznaczonych niskim wskaźnikiem uwalniana jest stopniowo, co powoduje, że wchłania się powoli w procesie trawienia. Tak samo jak stopniowo podnosi się cukier w organizmie, tak samo stopniowo i powoli spada, oznacza to, że my odczuwamy dłużej sytość i nie kusi nas wówczas podjadanie niezdrowych przekąsek pomiędzy posiłkami.

Wysoki wskaźnik Indeksu Glikemicznego (IG)

Natomiast produkty spożywcze charakteryzujące się wysokim wskaźnikiem Indeksu Glikemicznego, niestety sprzyjają tyciu oraz nadwadze. Produkty z tej grupy po zjedzeniu powodują nagły i szybki wzrost cukru (glukozy we krwi), a następnie równie szybki spadek.

Kobieta kpiąca w tuczące i niezdrowe produkty spożywcze zawierające wysoki współczynnik IG - Indeksu Glikemicznego

Dla naszego zdrowia, lepszego samopoczucia oraz pięknej sylwetki powinniśmy ograniczyć spożywanie produktów spożywczych, które posiadają wysoki wskaźnik IG

Pokarm jest trawiony i wchłaniany w szybkim tempie. Organizm reaguje wtedy dużym wyrzutem insuliny (hormonu trzustki), on z kolei pomaga wnikać glukozie do komórek ciała, gdzie następnie jest spalany. Tak duża dawka hormonu powoduje czasami nawet bardzo gwałtowne obniżenie cukru we krwi, może dochodzić wtedy do hipoglikemii, czyli spadku cukru poniżej wartości wyjściowej.

Ponadto insulina bardzo utrudnia spalanie tłuszczu, który jest najczęściej magazynowany w komórkach ciała po spożyciu posiłku. Z kolei spadek poziomu glukozy we krwi, który wynika z działania insuliny powoduje, że znowu odczuwamy głód. Wtedy znów chwytamy za produkty charakteryzujące się wysokim wskaźnikiem IG, najczęściej niezdrowe przekąski. W ten sposób kółko się zamyka, jesteśmy poddani ciągłym atakom głodu, nie spalamy tłuszczu, mamy wahania poziomu cukru we krwi, podjadamy i tyjemy.

Wybierając produkty z tabeli zawierającej niski lub średni poziom IG, unikamy takich sytuacji i mamy większą szansę na schudnięcie. Powinno się wybierać produkty, które nie przekraczają IG = 60.

Miałam sporządzić i opublikować tutaj taką listę, lecz ze względu na ostatnio braki czasu kiepsko mi to idzie 😉 Wpadłam jednak na dosyć fajną i praktyczną aplikację: Mój Indeks Glikemiczny, który posiada właśnie spis produktów oraz ich wskaźnik Indeksu Glikemicznego. Jest to dosyć wygodna aplikacja, chociażby z tego względu, że możemy szybko i sprawnie wyszukać dany produkt. Jeżeli go nie ma, możemy sprawdzić jego wskaźnik za pomocą innego źródła oraz dodać go do bazy tej aplikacji.

Mając smartfon warto zainstalować sobie tego typu aplikację, ponieważ zazwyczaj tel. mamy zawsze przy sobie, natomiast listę do wydrukowania warto mieć przypiętą w kuchni, w miejscu gdzie przygotowujemy posiłki.

Warto również zwrócić uwagę, że niektóre produkty spożywcze, tak jak pisałam w poprzednim poście odnośnie węglowodanóww procesie obróbki zmieniają wskaźnik IG. Np. Makaron ugotowany al-dente ma niski współczynnik, natomiast rozgotowany – wysoki. Dlatego należy także brać to pod uwagę. Z tego co widziałam w aplikacji tej, niektóre produkty są dodane także w kryteriach po obróbce.

Jeżeli znacie jakieś inne, ciekawe i przydatne aplikacje zachęcam do dzielenia się nimi w komentarzach, a chętnie przetestuję 🙂

* Zdjęcia wykorzystane w artykule pochodzą z serwisu fotolia.com

You may also like...

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Indeks Glikemiczny (IG), dlaczego tak istotny w diecie?"

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
MarysiaB
Gość

Od jutra zaczynam odchudzanie, kto się odchudza ze mną? Nie będzie lekko ale trzeba się wziąć za siebie. Mam już dobry plan na odchudzanie

Stomatologdladzieciakow.pl
Gość

Kiedyś bardzo zwracałam uwagę na indeks glikemiczny. Faktycznie pomaga to w zachowaniu zdrowej diety.