Dlaczego warto pić wodę kokosową?

Nie słyszałeś/aś o cudownych właściwościach wody kokosowej? Koniecznie wprowadź ją do swojego jadłospisu!
Woda kokosowa to bardzo dobre źródło potasu, ponadto doskonale nawadnia nasz organizm, jest napojem beztłuszczowym i niskokalorycznym – idealnym dla osób aktywnych bądź będących na diecie!

Jesteś fanem kupnych napojów energetycznych dla sportowców? Przeczytaj dalszą część artykułu i zastanów się, czy nie lepiej postawić na naturalną, bez dodatku chemii i innych konserwantów oraz zdrowszą wodę kokosową!

Woda kokosowa vs inne napoje

Woda kokosowa to płyn, który znajduje się w samym środku zielonego orzecha kokosowego. Jest przejrzysta, ma orzechowy, słodkawy smak, jest bardzo dobrym napojem orzeźwiającym, idealnym na upalne dni.

Co kryje w sobie woda kokosowa?

  • Łatwo przyswajalne węglowodany w formie elektrolitów i cukru;
  • Jest beztłuszczowa (nie należy jej mylić z mleczkiem kokosowym, który zawiera sporą ilość tłuszczu);
  • Ma mniej kalorii i sodu w porównaniu do napojów energetycznych dla sportowców;
  • Posiada mniej cukru niż soki owocowe oraz inne dostępne w sklepach napoje gazowane.

Wartość energetyczna wody kokosowej dla 200 ml:

  • kcal: 5,5
  • cukier: 1,3 g
  • potas: 61 mg
  • sód: 5,45 mg

Dlaczego warto wprowadzić wodę kokosową do swojej diety?

Jeżeli lubisz słodkie napoje, a musisz lub chcesz ograniczyć spożywanie cukru to woda kokosowa jest zdecydowanie dla Ciebie!

Przekrojony zielony kokos z wlewającą się wodą kokosową.

Woda kokosowa to doskonałe źródło potasu, bardzo dobrze nawadnia organizm, jest beztłuszczowa i niskokaloryczna – idealna dla osób aktywnych sportowo, trenujących bądź osób będących na diecie!

Dostarcza ona mniej cukru niż soki owocowe i napoje gazowane, a nawet specjalne napoje energetyczne dla sportowców (przynajmniej duża większość z dostępnych na rynku).

Szczególnie, jeżeli trenujesz ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu, w którym woda kokosowa Ci pomoże – na pewno lepiej niż zwykła woda. Pijąc duże ilości wody kokosowej (szczególnie wzbogaconej o sód) dobrze nawodnimy organizm po wysiłku.

Jej przewagą nad specjalnym napojami energetycznymi dla sportowców jest to, że jest lepiej przyswajalna i nie daje uczucia bardzo silnego wypełnienia, które może wywoływać mdłości. Dlatego można jej wypić więcej, niż bylibyśmy w stanie z innymi napojami.

Podobno chroni także przed skurczami mięśni. Jej właściwości bardzo docenia tenisista Johan Isner, który twierdzi, że tylko dzięki niej zdołał przetrzymać zwycięską ponad 11 godzinną walkę na Wimbledonie. Morał: Chcesz dobrze grać w tenisa? Koniecznie pij wodę kokosową!;)

Jej wadą – jeżeli można to tak nazwać – może być jej smak. Wiadomo – są gusta i guściki, więc nie każdemu może ona przypaść od razu do gustu. Niemniej uważam, że dla jej właściwości można się  jakoś przemęczyć, przekonać i przyzwyczaić.

Idealna dla sportowców?

I tak… i nie… Zależy co, ile i jak trenujemy. Na pewno nam nie zaszkodzi. Jak już wyżej wspomnieliśmy – bardzo dobrze nawadnia, więc jest dobra dla sportowców zarówno amatorów, jak i profesjonalistów. Jeżeli jednak uprawiasz wytrzymałościową dyscyplinę sportu, która wymaga od Ciebie długiego wysiłku (np. bierzesz udział w maratonie), może okazać się wtedy niewystarczająca ze względu na małą ilość sodu i węglowodanów w składzie.

Nawet specjalny napój energetyczny dla sportowców nie jest zbawieniem, gdy planujemy ponad 3h trening w ciepłe dni i musimy dostarczyć większą ilość sodu i węglowodanów, którą wydalamy podczas treningów z potem.

Dlaczego zatem warto pić wodę kokosową?

Ponieważ:

  1. Jest zdrowa i naturalna.
  2. Dobrze nawadnia organizm.
  3. Redukuje ilość sodu w naszej diecie.
  4. Ma mało kalorii.
  5. Jest beztłuszczowa.
  6. Bogata w potas – bardzo dla nas ważny i istotny w diecie!

Potas w diecie jest bardzo ważny, szczególnie dla osób trenujących i aktywnych fizycznie. Niestety, zazwyczaj nie przyswajamy go w odpowiedniej ilości ze względu na źle zbilansowaną dietę. Dlatego jedzmy więcej warzyw, owoców oraz produktów mlecznych!

W sklepach dostępne są różne wariacje wody kokosowej. Najlepiej wybrać tą w czystej postaci, bez dodatku soku, np. ananasowego.

* Zdjęcia wykorzystane w artykule pochodzą z serwisu fotolia.com

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *