Dlaczego nie chudnę!?

Od dłuższego czasu się odchudzasz, zmieniłeś/aś nawyki żywieniowe, wprowadziłeś/aś aktywność fizyczną, a dalej nie widzisz żadnych efektów? Jeżeli tak, to poznaj 6 powodów, które mogą przyczynić się do tego, że Twoja waga stoi w miejscu!

Chcą się odchudzić zazwyczaj zaczynamy od liczenia kalorii, by przyjmować ich mniejszą ilość. Należy jednak pamiętać, że kalorie to nie jedyna przyczyna, która może odpowiadać za nasze zbędne kilogramy. Często przyczyną mogą być aspekty zupełnie inne – mniej oczywiste, do których chociażby możemy zaliczyć problemy zdrowotne, hormony, a nawet zbyt małą ilość snu, szczególnie gdy jesteśmy bardzo aktywni!

6 powodów – Dlaczego nie chudnę!

#1 Nie badasz się systematycznie

Lekarz z zawieszonymi słuchawkami

Konsultacja z lekarzem oraz dietetykiem to pierwszy krok, który powinieneś/aś zrobić w sprawie odchudzania!

Jest to standardowy problem osób, które zamierzają rozpocząć swoją walkę z pozbyciem się zbędnej tkanki tłuszczowej. Zawsze przed rozpoczęciem działań związanych z odchudzaniem należy w pierwszej kolejności udać się do lekarza w celu zrobienia odpowiednich badań i sprawdzenia swojego stanu zdrowia. Jest to ważne pod kilkoma aspektami. W skrócie – Jeżeli coś w naszym organizmie nie działa tak jak powinno (a nie zawsze, a bardzo często nie jesteśmy tego świadomi) musimy być pod stałą kontrolą lekarza oraz dietetyka i trenera, czasami nawet musimy dla naszego bezpieczeństwa zrezygnować z takiego odchudzania. W innym przypadku możemy sobie bardzo poważnie zaszkodzić, a także nie będziemy widzieć żadnych efektów! Dużo ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich nadwaga spowodowana jest właśnie złym stanem zdrowia.

Kolejną rzeczą, która skutecznie nie pozwala nam mimo dużych starań zrzucić zbędne kilogramy to wpływ hormonów. Zaburzenia hormonalne mogą być również przyczyną nadwagi! Do grupy zaburzeń hormonalnych, które najczęściej są tego przyczyną zaliczamy: niedoczynność tarczycy, zaburzenia pracy kortyzolu, nadnerczy, choroba PCO i Hashimoto.

Odchudzanie w sytuacji, kiedy nie do końca nasz stan zdrowia jest odpowiedni, może przyczyniać się do nadwagi, a także do braku efektów z podjętych przez nas działań odchudzających. Odchudzanie w tym czasie może spowodować pogorszenie się stanu naszego zdrowia oraz pogłębienie choroby! Szczególnie, gdy ułożymy sobie źle zbilansowaną dietę – zbyt drastyczną, zawierającą produkty przeciwwskazane do stanu naszego zdrowia oraz gdy wprowadzimy zbyt ciężkie, intensywne i źle dostosowane treningi.

Dlatego koniecznie przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań z odchudzaniem – idźmy do lekarza w celu wykonania chociażby podstawowych badań. Nie bójmy się także skorzystać z pomocy dietetyka oraz trenera personalnego. Panujące przekonanie, że na pomoc dietetyka i trenera personalnego mogą pozwolić sobie tylko ludzie zamożni jest totalną bzdurą! Usługi tych specjalistów nie są już tak drogie, jak kiedyś. Poza tym, czasami wystarczy kilka spotkań ze specjalistą, by mieć wiedzę, która pozwoli w bezpieczny sposób walczyć z naszym tłuszczykiem i brakiem kondycji fizycznej!

#2. Zbyt mało snu

Tak, zbyt mała ilość snu może być kluczem, który rozwiąże Twój problem! Sen ma zbawienny wpływ nie tylko na nasze ciało – organizm, ale i duszę! W czasie snu nasz organizm się regeneruje – szczególnie jest ważny, gdy regularnie trenujemy! Zbyt mała ilość snu może więc przyczyniać się do braku efektów w odchudzaniu, ponieważ jest to duży stres dla organizmu. Płytki lub zbyt krótki sen (mniej niż 5h) m.in zaburza pracę naszej gospodarki hormonalnej, która m.in osłabia metabolizm, zaburza gospodarkę węglowodanami, a to z kolei prowadzi do tycia.

#3. Jesz za mało lub nieregularnie

Dziweczyna siedząca przy stole z kromką chleba oraz szklanką wody jako błędy odchudzania!

Głodówki, nieregularne i niewartościowe posiłki mogą być przyczyną pogorszenia stanu zdrowia, osłabienia, spowolnienia metabolizmu oraz gorszego samopoczucia, a co za tym idzie braku efektów odchudzania!

Jeżeli masz źle dobraną i zbilansowaną dietę, która w dodatku jest niewysokoenergetyczna i uboga w odpowiednie składniki odżywcze, do tego jesz za mało posiłków w ciągu dnia i o nieregularnych porach – przyczyniasz się do tego, że Twój organizm przełącza się na tryb awaryjny, oznacza to, że zaczyna spowalniać metabolizm, by oszczędzić energię w postaci tkanki tłuszczowej. Przechodząc na dietę, w której mało jemy – z początku widzimy jakieś efekty na wadze, ale głównie przez to, że dochodzi do osłabienia mięśni i zmniejszenia ich masy. W konsekwencji nasze ciało przypomina – przepraszam za wyrażenie – bezkształtny, niejędrny flak. Takie działania skutecznie blokują i opóźniają proces wykształtowania ładnej sylwetki i jędrnego ciała. Dlatego jedz od 5-ciu do 6-ciu zdrowych i dobrze zbilansowanych posiłków. W pierwszej części dnia postaw szczególnie na węglowodany, natomiast im dalej wieczornej pory – ogranicz węglowodany i owoce, postaw natomiast na białko i warzywa.

#4. Kolacja!? Tak, ale tylko do godziny 18:00!

Stwierdzenie zakładające, że kolację należy spożywać nie później niż do godziny 18:00 to jeden z największych mitów i blefów jaki był i niestety jest praktykowany przez osoby odchudzające się – chyba, że chodzisz spać o godzinie 21:00 – wtedy teoria ta ma sens i jest słuszna, jeżeli nie – kolacje, czyli ostatni posiłek – powinno się jeść ok. 1,5 – 3h przed snem. Najlepszy czas to ok. 2h i jeżeli jesteś na diecie redukcyjnej, czyli zależy Ci na zgubieniu zbędnych kilogramów – staraj się zbilansować kolację tak, by ograniczyć do minimum węglowodany.

W przypadku, gdy zjesz kolację o 18:00, a pójdziesz spać o północy – zrobisz sobie za długą przerwę w dostarczeniu paliwa dla Twojego organizmu – to spowoduje zwolnienie metabolizmu oraz odłożenie tłuszczyku. Często wtedy też organizm upomina się o dostarczenie zasobów energetycznych, dlatego częściej sięgamy po słodycze i kółko się zamyka.
Należy także pamiętać o tym, by śniadanie jeść do pół godziny po przebudzeniu, by pobudzić metabolizm, co ma wpływ z kolei na szybsze spalanie tłuszczu!!

#5. Źle dobrane posiłki po-treningowe i przed-treningowe

Jest to problem, który zazwyczaj dotyczy osób, które zaczynają przygodę z aktywnością fizyczną i regularnymi treningami.
Jeżeli trenujesz, czy to na siłowni, w klubie fitness, bądź też biegasz lub jeździsz na rowerze – pamiętaj o przemyślanym skomponowaniu posiłków, szczególnie tych po-treningowych, jak i przed-treningowych! Na ten temat poświęcimy osobny artykuł, ponieważ ma to znaczenie również kiedy trenujesz – rano, po południu czy też wieczorem.

Zobacz też: Co jeść przed treningiem i po treningu

Jeżeli źle zbilansujesz posiłek przed-treningowy – będziesz słaby/a, a to wpłynie na mniej efektywny z Twojej strony trening, do tego Ty będziesz po nim bardziej wykończony/a.

Zarówno ważny jest także po-treningowy posiłek. Wśród niektórych FIT osób panuje przekonanie, że nie po to tyle machali na siłowni, by teraz wszystko przepaścić objadając się. I tutaj robią największy błąd!! Przede wszystkim po treningu trzeba dostarczyć organizmowi braki które zużył podczas treningu, by zregenerować organizm, uzupełnić cenne składniki odżywcze, witaminy, szczególnie wodę, białka i węglowodany!

Dlaczego? Ponieważ po treningu dochodzi do mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, które koniecznie i bezsprzecznie muszą zostać odbudowane i naprawione. Dodatkowo dochodzi do obniżenia zasobów glikogenu, paliwa mięśniowego, a uzupełnić możesz to tylko poprzez dobrze skomponowany, zdrowy posiłek po-treningowy.
Dobrze taki posiłek zjeść do 45 minut po treningu, ponieważ w tym czasie nasz organizm można porównać do odkurzacza. Spożycie dobrego, pełnowartościowego i zdrowego posiłku sprawi, że nasz wysiłek na treningu przyniesie efekt.

#6. Ograniczanie tłuszczu = za duże spożycie cukru!

Kobieta na diecie, zastanawiająca się pomiędzy jabłkiem a ciastkiem.

Chcesz widzieć efekty odchudzania?! Zrezygnuj z produktów przetworzonych, zawierających duże ilości cukru, a przede wszystkim unikaj produktów typu light!

Przeciętna osoba na diecie skupia się na liczeniu kalorii oraz mierzenia w danym posiłku lub produkcie zawartości tłuszczu, bardzo często koncentrując swoją uwagę jedynie na produktach typu light. Zapomina w tym momencie, że produkt co prawda jest odtłuszczony, ale naszpikowany innymi kiepskimi i bardzo niekorzystnymi chemikaliami, często dużą ilością cukru pod różnymi postaciami! W dodatku zapomina, że tak naprawdę tłuszcz – dobry tłuszcz to sprzymierzeniec w naszym procesie odchudzającym, a nie wróg! Wrogiem jest natomiast cukier i to on odpowiada za naszą oponkę na brzuchu!

Dlatego w pierwszej kolejności unikajmy cukru oraz produktów typu light, w których to właśnie mamy z reguły ogromne ilości cukru. Uważaj również na pozornie zdrowe jogurty owocowe – cieszące się wziętością wśród osób na diecie, które oprócz kilku łyżeczek cukru mają jeszcze aromaty, barwniki oraz inną chemię mającą niekorzystny wpływ na nasze ciało oraz zdrowie. Lepiej wybrać dobry jogurt naturalny i wkroić do niego świeży owoc. Można urozmaicić sobie go jeszcze różnymi płatkami (najlepiej tymi pełnymi, nie przerobionymi i błyskawicznymi) – owsianymi, żytnimi lub innymi zdrowymi przysmakami. Należy jednak pamiętać, by owoce jeść w pierwszej połowie dnia, ponieważ również zawierają cukier – ten lepszy, ale jednak.

Aby sprawdzić swoje dzienne spożywanie cukru, należy zacząć prowadzić rzetelny dziennik dietetyczny, wykorzystując do tego celu tabele produktów spożywczych. Jednak takie dokładne wyliczenie samemu może być ciężkie, więc jeżeli nie dasz rady, zalecamy udanie się do dietetyka, który zrobi to za Ciebie.

Na zakończenie…

Zdrowe, racjonalne odchudzanie przyniesie nam zamierzony efekt, niestety jest tylko dla wytrwałych, cierpliwych i sumiennych, którzy naprawdę tego chcą, są bardzo zdeterminowani oraz nie zamierzają oszukiwać samego siebie! Odżywiając się i żyjąc zdrowo to przepis nie tylko na ładną i szczupłą sylwetkę, ale przede wszystkim na lepsze samopoczucie, zdrowe ciało i umysł! Przechodząc na taki tryb życia, nie będziesz musiał/a głodować, bać się efektów jo-jo oraz stosować szkodliwe, często drogie i powodujące efekt jo-jo diety! Czy warto? Naszym zdanie bardzo warto!

* Zdjęcia wykorzystane w artykule pochodzą z serwisu fotolia.com

You may also like...

1 Response

  1. BelllaJ napisał(a):

    Od jutra zaczynam odchudzanie, kto sie odchudza ze mna?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *